Thursday, September 2, 2010

Ramadhan 1


Lepas 20 malam Ramadhan aku habiskan dengan berterawih di perantauan (ya, Temerloh itu lebih daripada 2 marhalah), akhirnya aku berpeluang untuk habiskan 10 malam terakhir di surau kampung halaman. Ada beberapa sebab kenapa aku suka solat disini :

1) Surau berhawa dingin (sumbangan Dr Myanmar) yang berjaya elakkan jemaah bermetabolisma tinggi daripada dijauhi jemaah lain.
2) Imam dan bacaan uniknya yang boleh buat aku kembali pada kenangan zaman silam.
3) Bilal bersuara rock dan akan pastikan semua jemaah sentiasa bersemangat, berdisiplin dan tidak hanyut dalam menjawab selawat.
4) Pakcik penjaga ketenteraman yang akan duduk di saf paling belakang untuk menempeleng mana-mana budak bersuara Justin Bibir yang buat bising.
5) Jadi tempat perjumpaan dengan member-member yang lama tak jumpa.
6) Jadi tempat untuk tunjuk kerajinan beribadat depan mak bapak kepada awek-awek cun kampung.

Tapi tahun ni, selain daripada penghawa dingin yang masih berfungsi, sebab-sebab lain yang buat aku gembira dan seronok ke surau ni semacam dah hilang....

1) Imam-bacaan-unik dah jadi makmum sebab semua orang sekarang gila mengupah tahfiz-tahfiz sebagai pemimpin solat terawih. Maka yang lama akan diminta berundur.
2) Bilal-suara-rock hilang entah kemana. Dengar-dengar dah dapat vocal cord palsy. Dan tempatnya digantikan dengan bilal bersuara ala-ala penyanyi AF yang terkeluar pada minggu pertama. Sumpah tak dengar dan tak bersemangat.
3) Pakcik-penjaga-ketenteraman dah kembali ke rahmatullah sejak sebelum Ramadhan lagi. Dan seiring dengan itu, budak-budak-bersuara-Justin-Bibir juga hilang. Mungkin semuanya sudah dapat mimpi, dan lebih selesa belajar hisap rokok di belakang surau.
4) Member-member lama semua terikat dengan komitmen tersendiri. Dah ada yang hampir punya anak. Dan ada juga yang dah lama tak pijak bumi Malaysia.
5) Awek cun??Oh...aku dah boleh bersara dari dunia 'flirt' ni.Serius memang perlu bersara...

Salam Ramadhan...

2 comments:

Aimi Syahirah said...

1) betul. sekarang budak tahfiz jadi imam. kesian orang lame. (:

2) ahas. ini paling betul. tak suke dengar bilal tak bersemangat. padahal keje bilal kene naikkan semangat makmum utk solat. ek? ;p

3) sedihnye tgk remaja zaman skrg. :( iskk. (eceh, mcm bukan remaje je ;p)

5) Heheheh. Alhamdulillah ;D ini yg nak dgr nih. hehe. *angguk paham


P.S selamat hari raya!

HafizJaafar said...

selamat hari gak..=)