Tuesday, January 4, 2011

Terus-terang

Ada dua kesan utama apabila lahir sebagai anak lelaki tunggal dikalangan adik-beradik perempuan:

1) anda akan jadi seorang yang sopan dan penuh kelembutan
2) anda akan jadi buas nak mampus tanpa ada kawalan

Disebabkan jiwa pemberontak, baran, dan kasar, maka diri jatuh pada kedudukan ke 2. Tak pernah ada rujukan untuk menjadi kanak-kanak lelaki yang baik. Pemberontakan yang berlaku disebabkan emosi dan ketidakpuasan hati kerana menjadi orang yang berbeza daripada yang lain. Pemberontakan yang membentuk karakter diri menjadi seorang yang sensitif, mudah marah dan sentiasa beremosi. Proses pembesaran psikologi yang mengajar untuk membenci orang yang diri mahu jadi. Satu proses penafian atau denial terhadap keadaan sekeliling. Persoalan mengapa diri lain dari yang lain akhirnya melahirkan rasa benci mendalam pada yang lain itu.

Memilih untuk belajar di tempat yang cuma punya satu jenis tandas. Proses kebencian dan penafian sudah berkurangan. Tetapi didalam suasana dimana rasis itu tidak wujud, seksis berkembang mekar. Tak pernah punya teman daripada bahagian yang lain. Barangkali juga kerana tidak ada yang sanggup bertahan. Mulut yang berapi serta sentiasa beremosi, memang tak siapa yang berani dekati. Sedar dengan kebencian yang wujud dikalangan yang lain terhadap diri sendiri. Tapi sentiasa tak pernah mahu ambil peduli. Masih teruskan perkembangan emosi dengan rasa benci.

Mahu teruskan pembelajaran di suasana yang sama, dimana tiada mereka daripada bahagian yang lain. Tapi sayang, diri tidak berkuasa. Maka terpaksa teruskan di tempat beragama. Disini baru kenal hakikat dunia. Baru kenal siapa mereka. Seiring dengan perkembangan sekunder. Rasa kekok dah macam orang gila. Perlahan-lahan belajar untuk buangkan semua rasa. Namun sekali-sekala teremosi juga. Masih terkeluar kata-kata berbisa. Reputasi dibina hancur berderai. Terus dibenci berangkai-rangkai. Kali ini terbit rasa berbeza. Tersedar yang manusia itu tidak sama. Saling perlukan dan bekerjasama.

Kesedaran sebenar cuma bermula, apabila kenal dengan dirinya. Betapa proses pembesaran yang penuh kebencian, emosi dan penafian sebenarnya cuma satu kesilapan. Betapa bahagian yang lain itu punya jiwa yang lembut. Betapa bahagian yang lain itu lebih sensitif. Perlahan-lahan cuba berubah. Tetapi kerana proses kematangan dan pembentukan emosi itu sangat dipengaruhi faktor-faktor awalan, karakter yang wujud masih gagal untuk dibuang. Makanya akan sentiasa ada tahap dimana emosi dan ketidakwarasan fikiran menguasai setiap keputusan. Cuma berharap, kesan pada setiap keputusan tidak sampai putuskan ikatan....

2 comments:

nora said...

heh.
memang terus terang.

im said...

Ada sdikit Jiwang disitu.. haha. Memang susah nk brubah, lbih2 lg kalo brubah kerana asbab, sebab bila asbab dh hilang, kita akan ade kecenderungan untuk balik pada azali. So, brubah la utk diri snd, itu akan lebih kekal. Tp, mslhnye, bile brubah utk diri snd xde motivation yg tggi, slalu bhenti sparuh jalan..haha